Novel Miszpinkers
Hot Novel
Cinta Aufia Damia and Kau Masih Milikku still in progress

Sunday 14 September 2014



From London With Hate
Bab 3

"Lela.. Lela pergi mana tadi cepat je kan Lela menghilang." tegur mama ku .
"Lela pergi jumpa kawan lagipun mama sibuk dengan aunty datin, jadi Lela pun tak nak lah kacau .,tu yang Lela keluar." kataku cuba memujuk mama
"Iye lah tu tak nak kacau ,dah Lela memang nak keluar kan ambil kesempatan lah time mama busy.Ni bila masa pula panggil aunty datin, tak pernah pernah mama dengar orang sebut aunty datin ni."
"So, biar Lela jadi orang pertama.." mama cuma tergelak dengan gelagat ku.

"Ni betul ni Lela tak nak tinggal dengan papa kat sana nanti, at least papa boleh jaga Lela."
"Tak nak lah ma, lagipun Lela segan dekat wife papa nanti, anak anak dia lagi nanti tak suka dengan Lela..Takpe biar Lela stay dekat campus je, boleh berdikari."
"Mana mana lah kamu , tapi Lela kena ingat tau call papa, cari papa bila Lela ada masalah.Kecil ke besar ke masalah tu, Lela jangan cari orang lain, just go to ur papa ye sayang."
"Yes ma, mama tak payah lah risau."
"Mama mana yang tak risau kalau anak jauh kat tempat orang tinggal sendiri.Yang penting Lela kena pandai jaga diri, ingat jangan lupa allah, jangan mudah sangat terpengaruih dengan budaya sana.Kalau nak berkawan tu biar pandai menilai, jangan Lela nak bergaul dengan yang kaki sosial."
Begitu panjang sekali nasihat mama pada ku.
"Yes ma, ma jangan la risau , inshaallah Lela pandai lah jaga diri, mama tak payah la fikir negatif tu satu doa tau ma."
"Menjawab no satu je kan kamu ni , and the most important Lela kena ingat , dont trust anybody  especially guys.Lela kena ingat tu biar baik mana sekalipun lelaki tu pada Lela , Lela jangan nak percaya sangt.Remember that.
Tu yang selalu mama pesan dekat aku , DONT TRUST ANYBODY ESPECIALLY GUYS..
"Inshaallah ma,sayang mama, i'll be miss u there ma."
Tiba tiba rasa sebak memikirkan detik waktu perpisahan aku dengan mama, sungguh sedih.Mama cuba menenangkan ku dengan memeluk ku.

Akhirnya hari yang sangat mendebarkan telah pun tiba, hari dimana aku akan berpisah dengan mama dan bff aku.

"Sayang betul ni tak nak mama hantar pergi airport." tanya mama ku..
"Yes ma, nanti kang berat pulak kaki melangkah ..tak pasal pasal pulak tak jadi nak terbang pergi london." terang ku pada mama bukan apa sengaja  aku meminta kawan kawan yang menghantar takut nanti berat hati bila nampak mama sedih nanti..
"Ye lah, jangan lupa sampai je sana call mama terus, kalau papa belum sampai call papa.jangan pergi mana mana just wait for ur papa ." begitu risau sekali mama pada ku.
"Yes ma, mama jangan risau ok..nanti pijak je tanah london tu terus Lela call mama ye."
"Jangan lupa apa yang mama pesan ..jangan lupa diri..selalu solat , jangan sesekali lupa padaNya..ingat jaga diri  tu jaga pergaulan." sekali lagi mama bagi nasihat, kawan kawan yang mendengar hanya tersenyum melihat muka ku yang sudah kelat.
"Ye ma, jangan risau inshaallah , Lela ingat pesan mama, and mama tu pun jaga diri ada apa apa just call diorang ni ." Kata ku sambil menoleh ke arah bff ku.
"Dont worry Lela, kau takde biar kami ganti kau pula jaga anty..anty pun jangan risau kami selalu ada untuk anty." sampuk Nur yang selalu sahaja menenangkan keadaan.Mama yang mendengar hanya tersenyum namun sebalik senyuman itu terselit sebuah kesedihan.
"Ok la ma, kita orang nak gerak ni takut nanti jem pula jalan , mama please take care always, rajin rajin lah mama jalan dengan kawan mama supaya mama tak sedih ." aku cuba menenagkan mama namun tatkala itu ku lihat mama sudah pun melinangkan air matanya.
"Mama gonna miss u sayang." kata mama sambil memeluk ku dengan erat.air mata akhirnya jatuh berlinangan , aku sudah tidak tertahan betapa sedihnya hati ini betapa berat nya kaki ini untuk melangkah namun ini adalah impian ku juga impian mama ku.

Sedang dalam perjalanan ke airport aku hanya mendiamkan diri.Kawan kawan ku juga tidak bersuara , mereka hanya membiarkan aku melayan perasaan, Ridhwan yang tidak ku sangka turut ikut bersama untuk menghantar aku seringkali mencuri memandang ku dari cermin hadapan .Aku hanya mebiarkannya, airmata ku biarkan terus membasahi pipi.

Akhirnya kami pun telah tiba di klia, aku sudah bersedia untuk check in..dan waktu ini adalah sambungan dari babak perpisahan tadi dengan mama.

 satu persatu memberi nasihat, satu persatu memeluk ku, airmata yang sedari dari tadi mengalir terus mengalir dengan derasnya.selama  17 tahun kami bersama, ketawa bersama, bergurau bersama, menangis bersama dan kahirnya kami terpaksa berpisah ..Kini Ridhwan pula berhadapan dengan aku, aku sedikit malu dengan wajah ku yang entah apa sudah jadi nya dari tadi dok menangis.

"Take care always, and dont forget approve my fb so snenag sikit kita nak keep in touch."
Aku tak tahu pun bila lagi dia add fb aku,
"inshaallah, by the ways thanks sebab sudi hantar saya ." hanya itu yang mamapu ku katakan.
"Its nothing ..hope to see u again someday."

aku tidak menjawab cukup lah dengan menghadiahkannya sebuah senyuman.

No comments:

Post a Comment